+31 (0)6 - 419 999 85 info@netwerque.nl

Bellen, ik word er moedeloos van… 8 tips om het leuk te houden!

by | Apr 27, 2016

Wat is het doel?

Je kunt een scherpe target voor jezelf neerleggen waarbij je een bepaald aantal afspraken wil scoren, maar dat werkt niet altijd op de juiste manier. Je zult zien dat je de ene dag meer afspraken maakt dan de andere. Als je op de moeizamere dagen tegen een onhaalbare target aan zit te kijken dan werkt dat juist averechts. Je gaat steeds dringender zoeken om je doel maar te behalen. Je gaat ook steeds dringender en bijna wanhopig klinken en dat is niet bevorderlijk voor een goed gesprek.

Stel bijvoorbeeld een aantal gesprekken als doel en ga door totdat je dat hebt bereikt.

De lat niet te hoog

Je kunt het nog zo goed berekend hebben, maar 50 man spreken waarvan de helft een afspraak wil vóór 12 uur zit er echt niet in. Je kunt best 50 nummers bellen, maar als je daar de afwezige contactpersonen vanaf haalt, en de mensen die niet bereikbaar zijn/in overleg zitten/nu geen tijd hebben dan hou je er misschien 10-15 over met wie je in gesprek raakt. Daarvan is een deel niet geïnteresseerd in wat je aanbiedt, een deel is behoudend en wil eerst graag wat informatie gestuurd krijgen of eventueel een offerteaanvraag doen maar is nog niet bereid om er zelf al te veel tijd in te steken. Als je er uiteindelijk 2 of 3 bezoekafspraken uit haalt dan heb je het netjes gedaan!

Uiteraard hangt het precieze aantal nogal af van zaken zoals je doelgroepselectie, je product of dienst en het aanbod wat je doet. Maar wees reëel als je jezelf doelen stelt. Het is veel prettiger om je doelen te behalen dan er gebukt onder te gaan.

We zijn allemaal gelijk

Wees gelijkwaardig aan je prospect. Je belt hem of haar met een volwaardig product/dienst, en je wil voor jullie beiden een waardevolle afspraak inplannen. Niet teveel ‘of het misschien mogelijk zou zijn of hij wellicht een keer een uurtje tijd kan maken’. Hou het meer in de trant van ‘ik zou het graag eens met u bespreken, kunnen we daar een afspraak over maken?’ Als jouw product of dienst interessant voor hem is dan kan dat vaak wel.

De wet van de getallen

Het klinkt simpel, en dat is het ook. Hoe meer je belt, hoe groter de kans op succes. Enerzijds door de feitelijke kansberekening, anderzijds omdat je tijdens al dat bellen de nodige ervaring opdoet en er steeds beter in wordt.

Je krijgt nu eenmaal vaker ‘nee’ dan ‘ja’ te horen. Dus je zult een flink aantal keer moeten bellen om je doel te bereiken. Naarmate je zelf handiger wordt in het acquisitiegesprek zul je ook meer succes boeken per aantal gesprekken

Nee heb je, ja kun je krijgen

Blijf tijdens het bellen positief. Dat is zeker niet altijd makkelijk, maar wel nodig. Ook wanneer je met bezwaren of afwijzing te maken krijgt. Je weet immers vooraf dat je meer ‘nee’ te horen krijgt dan ja. Dan hoef je daar ook niet teleurgesteld in te zijn? Part of the job.

Het is vooral van belang dat jij er positief in blijft staan. Dit komt toch over bij de prospect en zal eerder leiden tot een positief resultaat dan wanneer je klinkt alsof je het zelf eigenlijk niet meer ziet zitten. Logisch…maar blijf je ervan bewust.

Blijf in Beeld

Veel verkopers leggen 1 of 2 keer contact met een prospect en als het gewenste resultaat uitblijft dan houden ze het voor gezien. Hou contact met je potentiele klanten! Ook als ze een andere leverancier hebben en de deur vooralsnog dicht is, dan kun je nog steeds af en toe bellen of mailen en eens kijken hoe de vlag erbij hangt. Je belt dan ook niet zozeer elke keer met het doel om een afspraak te plannen, maar gewoon om op de hoogte te blijven.

Er komt altijd een moment dat er bij je prospect ruimte ontstaat, een gat valt of een spoedklus is. En dan ineens is daar die opening. Voor jou. Je prospect heeft hulp nodig en kent je inmiddels omdat je elkaar al vaker (zonder druk) hebt gesproken. Je maakt een goede kans om de order/opdracht binnen te halen mits je natuurlijk de juiste oplossing kunt bieden.

Wij zijn twee vrienden

Je kunt het jezelf met een kleine kunstgreep makkelijker maken om onbekenden te bellen. Stel jezelf voor dat je een vriend of goede bekende belt.

Wanneer je een vriend belt ben je in de regel ontspannen, je hebt geen zenuwen, je luistert omdat je wil weten wat je vriend te zeggen heeft, je hebt geen dringende agenda waar je je vriend naartoe wil leiden.

Als je om de telefoon heen draait wanneer je een prospect moet bellen, stel jezelf dan eens voor dat je dit telefoontje naar een vriend doet. En hoe je hem zou benaderen. Als je dat helder voor ogen hebt bel je je prospect en blijf je zoveel mogelijk in die sfeer hangen. Natuurlijk kun je niet zo joviaal doen als bij je vriend. Maar wel een heel stuk meer dan je wellicht van plan was. Doe maar alsof het een kennis is. Het resultaat zal zijn dat je oprechter klinkt en beter scoort.

Oefenen, oefenen, oefenen

Zoals met alles waar je goed in wil zijn…je zult moeten oefenen! Of je nu piano wil spelen, een taal wil leren of een andere vaardigheid…het succes wordt in grote mate bepaald door je bereidheid om te oefenen. Dat gaat altijd gepaard met vallen en opstaan, leren van je fouten en blijven proberen tot je er steeds beter in wordt.

Dat geldt ook voor koude acquisitie. Je zult moeten uitvinden wat bij je past en wat voor jou werkt. Dat lukt alleen maar door veel te oefenen. Blijf je intro verbeteren als je het idee hebt dat die nog niet zo soepel loopt als je zou wensen. Blijft je ideaalscript aanpassen als je merkt dat het beter kan. Blijf zoeken naar betere reacties op bezwaren, weerstand en afwijzingen. Je zult zien dat je er steeds handiger in wordt en je resultaten steeds beter worden.

Delen is fijn!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Email this to someone

Volg ons op Facebook

NETWERQUE

Schiekade 5-A
3033 BA ROTTERDAM

T+31 (0)6 - 419 999 85
info@netwerque.nl

LinkedIn  Volg Netwerque op Facebook

Kvk 24488331
Algemene voorwaarden (pdf)

Contactformulier